יין לפסח בימות קורונה: ניתוח גוגל לפסח 2022

בחורה בכרם

איך עברו שנות הקורונה על היקבים? מה החשיבות של מרכז המבקרים וביקור ביקב, בתפיסה של צרכני היין? מי היא רשת היין המובילה בתודעה של צרכן היין בישראל?

כלי ה- Trends של גוגל הוא כלי יעיל למדי לניתוח מגמות צרכניות שונות. מעניין להסתכל על השנתיים האחרונות, מאז פרוץ הקורונה, ולראות כיצד השתנו הרגלי צריכת היין בישראל, בעיקר כדי לנסות ולחזות את העתיד, מן הסתם.

יותר עניין ביין – האמנם?

אחד הדיווחים שמדווחים כמעט כל היקבים, הוא שבארץ יש מחסור ביין. יקבים גדולים, שבעבר מכרו ענבים ליקבים קטנים, כבר לא עושים זאת. יש יותר יבוא של יין ב- bulk והרבה יותר יבוא של יין בכלל – גם של יבואנים קטנים. מסעדות שחזרו לעבוד מוצאות את עצמן במצב שבו הן מחזרות על פתחי הרבה היקבים כדי שימכרו להן יין וגם ייצוא היין מישראל נפגע; לא בגלל חוסר ביקוש בחו"ל, אלא בגלל מחסור אמיתי ביין בישראל.

חיפוש מילת מפתח יין
מחפשים יין: אחרי שנים של סטגנציה בעניין ביין, הוא חוזר

התבוננתי במגמת החיפוש אחרי המילה "יין": אפשר לראות קפיצה משמעותית בפסח של שנת 2019, אחרי שנים שבהן קיימת רק מגמת עלייה קטנה בעניין ביין. נזכיר שהקורונה החלה בפברואר 2020 (יותר נכון – העניין המשמעותי בקורונה החל אז) ומה שאפשר לראות מאז הוא עלייה יפה במגמות החיפוש, אבל כזו שלהערכתי מתמתנת כרגע. זאת, למרות מה שהאלגוריתם של גוגל מראה. למה? כיון שהחיפושים שאחרי פסח הם נמוכים מאלה של 2020 והמגמה לכן היא שוב ירידה.

חנויות היין בתקופת הקורונה

חנויות היין בתקופת הקורונה
חנויות היין בתקופת הקורונה

תקופת הקורונה שינתה ללא ספק את הרגלי הצריכה שלנו בטווח המיידי, והיא חוללה דבר מעניין ביחס שבין שתי רשתות היין והאלכוהול הגדולות בארץ: בגרף ניתן לראות פיק אדום מרכזי – ככל הנראה מבצע כלשהו של דרך היין לפני כמה שנים. מעבר לו יש עלייה יפה במודעות ל'יין בעיר' שעולה ומתייצבת על גובה מסוים, גבוה בהרבה מזה של 'דרך היין', ומשקפת את העונתיות הרגילה. אז מגיע אפריל 2020 – פסח הראשון מאז הווירוס – וצריכת היין הביתית – וכנראה גם אלכוהול אחר – עולה בבת אחת. הצריכה הזו נמצאת מאז בירידה, אבל יש כאן משהו שני דברים מעניינים:

1. בפרוץ הקורונה, 'דרך היין' התייצבה טוב מאוד ביחס ל'יין בעיר', מה שאולי מראה שכאשר השוק גדל, כולם מרוויחים

2. 'יין בעיר לא הצליחה למנף את היתרון שהיה לה על פני הרשתות האחרות, כולל 'בנא', שחזקה מאוד בדרום הארץ. (לגרף שכולל את "בנא" הקליקו כאן)

3. החיפוש אחרי "חנות יין" סתם, כחנות יין, לא עובר את אותם שינויים. המשמעות בעיני היא שקהל הלקוחות רוצה לסמוך על מותג – בין אם למקצועיות ובין אם למחיר או דברים אחרים, ואינו קונה (או מחפש לקנות) יין בסתם "חנות".

על חשיבותם של מרכזי מבקרים

היקבים עצמם, על מרכזי המבקרים שלהם, הפכו מהר מאוד מקום מפלט להרבה לקוחות, שחיפשו לאכול ולשתות בחוץ. היקבים לא נכללו במקומות "הסעדה" קלאסיים ולא נחשבו לבתי קפה או מסעדות. מהסיבה הזו, מרכזי מבקרים רבים היו פתוחים גם בתקופה שבה הוטלו מגבלות רבות על המסעדות. עד כמה? די לעשות השוואה בין המילה "יקבים" – מילה שבה משתמשים כמו במילה "מסעדות" או בתי קפה, ולראות עד כמה היא חופפת לשמות של יקבים שלהם יש מרכזי מבקרים:

חיפוש יקבים ושמות יקבים
יקבים – מול יקבים עם מרכזי מבקרים

ראו גם מה שקורה ליקב כמו ספרה, שהכרת היין שלו הייתה שמורה יותר לחובבי יין כבדים יחסית, ברגע שבו מתחילה הקורונה:

החיפוש אחר יקב ספרה
מחפשים "ספרה"

ואם לא השתכנעתם שמרכז המקרים הוא מה שאנשים מחפשים, ראו לשם השוואה שלושה יקבים אחרים: כרמל – מול הביטוי "יקב זכרון יעקב": ההבדל קטן, אבל ברור גם היום ('זכרון' יורד, עם כלל המגמה, וכרמל עולה לקראת החג).

כרמל מול זכרון
כרמל מול זכרון יעקב

ויקב רמת הגולן – מול פלטר: יקב קטן, שעושה חיל בזכות מרכז המבקרים שלו ו"נותן בראש" ברגע שפורץ המשבר לחיינו, ובין השניים האלה אפשר לראות גם בצורה מודגשת מאוד את ימי או תקופות הסגרים:

יקב פלטר מול יקב רמת הגולן
יקב פלטר מול יקב רמת הגולן

מה יהיה הלאה?

אם להאמין למה שאני רואה עכשיו, אזי ביקורי היקבים עשויים להתמתן בשנה הקרובה. ובכל זאת, האם התפתח הרגל, שאפשר לסמוך עליו? כן, אבל במידה – ומיד נראה את זה בגרף האחרון. למי שהרגיש מאוד טוב ביקב שלו בשנה האחרונה הייתי מציע לחזק את מה שהשיג בעזרת כלים כמו דיוור ישיר ומכירה ישירה ואפילו הרחבת החוויה. חנויות היין עלולות לחוות האטה, במיוחד אם כל מה שיתבססו עליו יהיה מחיר או מבצעים, ולא חוויה. וממה אני מסיק את זה?

ראו מה שקורה למונח טייק אווי, לעומת המילה יקבים: הקפיצה הגדולה היא בערך באותו זמן, אבל ברגע שהמסעדות נפתחות בחזרה, ערכו וחינו של הטייק אווי יורד, בעוד היקבים ממשיכים לעלות, גם אם הם חווים עכשיו ירידה. הטייק אווי הוא כלי בלבד. הוא לא מספק חוויה והוא גם מעין "אונס" לצורך נוחות (החיפוש אחרי וולט נשאר גבוה, אבל כמו תן ביס – הוא לא ממשיך לעלות בשנה האחרונה). מבחינה זו, כמו שאמרתי למעלה, מי מבין היקבים שידע לספק חוויה ולא רק יין, ישרוד גם את הירידה שתהיה בתחום.

יקבים מול טייק אווי
יקבים מול טייק אווי

 

צילום ראשי: Trevor Gerzen באתר Unsplash