די קפריו, דיאז, קיימות וניקיון: שמפניה ויין

השמפניה של דיקפריו

ליאונרדו די קפריו, כוכב הקולנוע, הודיע על רכישת חלק מבית השמפניה Telmont. הרעיון הכללי? לתמוך במסר הסביבתי של היצרנית. הרעיון טוב, אבל למה בשמפניה?

בשנים האחרונות, לא מעט כוכבי קולנוע וידועני הוליווד משקיעים או בונים מותגי יין ואלכוהול: חלק גדול – כמו זה של ג'ורג' קלוני או The Rock – דוויין ג'ונסון – או פירס ברוסנן, משקיעים במותגי אלכוהול שיכולים להחזיר להם (ומהר?) מענה כלכלי: הרבה השקעות בטקילה, למשל.

חלק אחר, כמו קמרון דיאז, בונה מותגים מוזרים, שפונים לעולם של מיליניאלס קצת מבולבלים, נראה לי ומזכירים יותר את מיזם המים הכושל של יקב רמת הגולן, יותר מכל דבר אחר: מותג היין Avaline למשל, מבטיח שכל היינות שלו הם יינות "נקיים". מה לכל הרוחות מביע המונח הזה? "נקיים"?

זה עוד איזה ביטוי חסר משמעות, שבא מעולם של שיווק ומיתוג, ולא שום דבר אחר. "אנחנו משתמשים בענבים אורגניים, לא מוסיפים תרכיזים ליין, ביסולפיט מתחת ל- 100PPM, לא מוסיפים סוכר וכו'." באמת? אז נכון, רבים עושים את זה ולא אומרים (שהם לא משתמשים בתרכיזים או סוכר מוסף), ואז, מי שכן אומר את 'משתלט' על העניין, אבל עדיין?!

"The vineyards are plowed by horse rather than tractor, allowing insects and fungi to flourish. This strengthens the roots of the vines, reducing CO2 emissions. Goats and sheep maintain the farm, creating a self-sufficient ecosystem." Availne Producers

קמרון דיאז והשותפה שלה, וסליחה שאני סוטה מהנושא, מדברות הרבה על "אורגני", "טבעוני" ו"ללא תוספים", אבל הן שוכחות חלק מאוד חשוב בסיפור: כל היינות שלהן מיובאים לארה"ב. לא מדובר במגדלים מקומיים, ובייצור יין עם חתימת פחמן נמוכה, אלא יין מיובא מספרד או צרפת, שעולה הרבה מאוד כסף סביבתי.

קשקוש שיווקי, כבר אמרתי? אני כמעט מתפתה לקחת את זה למקומות של ה"טבעי".

אז מה העניין של דיקפריו ושמפניה 'סביבתית'?

יכול להיות בכלל דבר כזה "שמפניה סביבתית?"

בנאום האוסקר שלו ב- 2016, דיקפריו הצהיר שההתחממות הגלובלית היא הסכנה המוחשית ביותר לעתיד:

"“Climate change is real; it is happening right now. It is the most urgent threat facing our entire species, and we need to work collectively together and stop procrastinating,"

אין לי ספק שהוא צודק. מלבד אולי דת, זה אכן האיום המשמעותי ביותר שאנחנו רואים. די קפריו הולך ועושה סרטים עם מסרים ברוח הזו (Don't Look Up, למשל (ולא חייבים לצפות)), ומשקיע במיזמים כמו ביונד מיט וחברות אחרות, כולל מיזמים כמו Kingo, שמתקינה לוחות סולאריים במקומות בהם אין חשמל או תאורה.

אבל האם ההשקעה בבית שמפניה היא ההשקעה ה'נכונה'? אין לי ספק שחלק גדול מההשקעה הזו היא אישית: רצון לקחת חלק במוצר לייף סטייל, כמו שיש לחברים מהשכונה. בהינתן שזה המצב, שמפניה נראית כמו רעיון טוב. הבעיה היא רק ששמפניה – ויינות מבעבעים בכלל – הם מוצר בזבזני להפליא בכל מה שקשור במשאבי טבע: כל בקבוק של יין מבעבע כזה 'עולה' לעולם 2 ק"ג של CO2.

אבל די קפריו לא משקיע בבית שמפניה "סתם", אלא משקיע בבית שיש לו מסר סביבתי: Telmont התחייבו לייצר שמפניה רק בבקבוקים ירוקים מזכוכית ממוחזרת, שאת הזכוכית שלהם ניתן למחזר (זכוכית שקופה חייבת להיות "בתולה" – אי אפשר לייצר אותה מזכוכית ממוחזרת). הכרמים עדיין לא כולם אורגניים, אבל יהיו כאלה ועוד: הם נפטרים מקופסאות הקרטון המיותרות לחלוטין לאריזת הבקבוקים, לא יתירו יותר משלוח בקבוקים באוויר, אלא רק בים, בספינות Neoline, ושואפים לנהל הכול על בסיס של אנרגיה ממקורות מתחדשים.

אני בעד, בקיצור: כל דבר שמעלה את המודעות לנושא של איכות הסביבה וקיימות בעולם היין הוא טוב. הלוואי ויצרני היין בישראל היו מבינים שצריך – ולא רק "אפשר" – להוריד את משקל הבקבוקים, למשל, ולחפש פתרונות יצירתיים לחיסכון באריזות. הלוואי ולא הייתי רואה כאן עוד ועוד מארזי יין עטופי למינציה מיותרת או ברושורים מלומנטים, שבימים אלה של טרום פסח, מציפים את השוק בהמוניהם, ועוד.